Saturday, July 17, 2010

sedikit tentang sepanyol

tajuk dah macam fakta.memang nak kongsi sedikit fakta pasal sepanyol ni. tujuan saya menulis entri kali..alah rimas lah..asyik skema je kan, disebabkan hampir semua blogger cerita pasal spain menang world cup jadi saya pun tak ketinggalan untuk ikut serta bagi mengelakkan dilabel blog ketinggalan masa.haha. tapi saya tak nak cerita sal spain menang world cup. diorang main cantik ke, diorang ade fernando 'mat bedak' tores ke (don't worry, i'm still the reds' fan.hehe), fabregas nak masuk barcelona ke, tapi awek spain ni cun2 kan.? haha..oklah.banyak menyanyah je. sepanyol atau bahasa klasiknye andalusia memang terkenal sebagai negara yang cantik. saya pernah terbaca kat mne ntah, spain ni dah hampir macam syurga sebabnye, pemandangan yang cantik, wanita pun cantik2 (mcm bidadari la konon), cume pemerintah je tak adil. lau pemerintahan adil, mungkin jadi bayangan syurga kot.(betulkan kalau saya salah).



saya pernah berangan nak pergi dok kat sepanyol, bekerja kat sane, mane taw ade la sorang dua awek sepanyol suke kat saya.*blushing*..hehehe..ok2.dah!!!..cukup!, asyik cite pasal angan die je. ok2..saya sambung. sepanyol ni ape ek nak cakap..emmmm...sepanyol ade game lawan lembu gile.ape tu orang yang lawan lembu gile tu, matador kan? satu je, kamu pernah terpikir, diorang hampir setiap tahun ade perayaan lepaskan lembu2 gile pastu ramai2 lari bagi elakkan dirodok oleh tanduk lembu ni. takde keje yang lebih selamat ke?. pegi lah perah susu lembu ke tak pun sembelih lembu tu buat daging korma ke..best jugak..em, mungkin dalam setahun tu diorang dah puas dera lembu2, so diorang bagilah lembu2 tu plak dera mereka.haha.agaknye lah.

kesian mr lembu ni.kalah gaye torres kene bentes time main bola.


tetttt.saya dah lari dari ape yg saya nk sampaikan.ok2.kat bawah ni sedikit pasal spain:


1. sepanyol pernah berada dalam pemerintahan islam selama 300 tahun sehinggalah tahun 1492, bila mana pemerintahan Moorish terakhir (orang muslim kat sane) jatuh di Granada. jadi sekarang sepanyol adalah negara katholik yang sekular.


2.secara teori, bogel2 adalah dilarang di mana di sepanyol (teori je lah.hehe)


3.perkahwinan sama jantina kat sepanyol dibenarkan. wadefish!


4.para pelancong dinasihatkan berhati2 ketika naik teksi kat sane. diorang main sebat je harge tinggi2 walaupun ade meter.


5.negara pengeksport terbesar tomato, tembakau, avocado dan koko ke eropah.


6.bangunan atau tempat terkenal dekat sepanyol; alhambra, La Sagrada Familia, muzium Madrid.


7. sepanyol merupakan negara ke 7 mempunyai ekonomi yang kukuh di dunia.


8.sepanyol ade awek cantik.hehe.taklah yang ni reka2 je.hehe



p/s: nak try bukak bisnes rempeyek mak saya kat sepanyol la.mane taw orang sepanyol suke giler kat rempeyek.

No comments:

Post a Comment