Wednesday, April 28, 2010

ruang untuk kamu, Edogawa.

ahoy kawan-kawan...

jika tidak keberatan, sila singgah di blog sahabat saya dan menjadi followersnya...

ini link nya....

from Semarang with love....

note: tiba2 teringat seseorang dari sana..muaaaaaaahhxs..

tentang subjektif hidup

hidup aku rasa mendesak
sesak, sebak, serak dalam benak
sukar resonansiku melontarkan
tersekat frekuensinya dicelah birat tertekan
suram resolusi pemandangan cahaya
hiba merebak disegenap minda
terusku papah jua sisa tenaga
mencari formula pelerai bahaya
berkali-kali aku lakar
solusi perjalananku yang sukar
desah nafasku sering terhimpit
didalam ruangan otak yang sempit
ku cuba juga bersabung nyawa
walau sakit sifat zahir dan raga
hanya pada Mu Tuhan tempatku bergantungan
janji Mu benar tiada keraguan

Sunday, April 25, 2010

sungai didasar lautan

mungkin sudah ramai mengetahui tentang keajaiban ciptaan Allah S.W.T ini.tapi walau bagaimana sudah telat sekalipun saya tetap ingin berkongsi dengan anda tentang salah satu kejadian yang sungguh indah telah dijumpai di Mexico. Maha Suci Allah yang telah menciptakan alamnya yang indah nian. sungguh kejadian ini telah termaktub dalam kitabNya sejak 1400 tahun yang lalu. dan hari ini telah terbukti bahawa kejadian ini benar-benar berlaku.

video

Friday, April 23, 2010

friday's sun rise up


now; 5:01 a.m, i woke up. open my window. staring at the starry sky.hoping that the bright stars will mesmerize my sight. today, i got many things to do.after made some list, i continued my research, but...bored, fumble, headache. i'm try to make another work to make me stay until azan. currently, i'm always perform solah lately in last few days. so, i want to make some history today.haha.so, i start write the new-crapy entry (sorry if you hate to read my entry, i know your entry is the bestest.haha). today got many task to settle up. firstly, wake up my friends. then, take the assignment brief from Mr. Ilango. next, must show the questions survey of my engineering design group to Mr. Shahin, and must get confirmation from him. next, go to grocery to buy some kitchen's stuffs. today, i'll start to cook back.huhu. i dont know either i still remember how to slice the onion or not.haha.jokin'!. my friends ask me to cook at home for make some saving. we were planned this thing since January, but we faced some problems and difficult task that make our plan crap. the most important task, start doing your assignment Man!! due date is around the corner!!. you already got two assignment to fulfill by this month. of course another one you will collect this morning. urghh!! but nevermind. just your friend said "ini barulah life!!".... owh yeah!!, this is life, this is my life, my way and i must plan it properly and clearly. yes you can. suddenly, just remember one of my favourite cartoon, Bob the builder's quote; can you fix it?! yes we can!!..haha..oklah geng, good luck for today. hope today is better than yesterday.


pic. source; google

Wednesday, April 21, 2010

budaya membaca

Membaca merupakan asas yang penting dalam proses pembelajaran selain menulis, mendengar dan bertutur. dewasa kini, ramai sudah menganggap membaca semacam aktiviti yang "membuang masa".ini kerana pada tanggapan mereka, lebih baik mereka melayari medium internet kerana medium ini dilihat sebagai pemacu dalam pembangunan ilmiah. seiring dengan kemajuan teknologi jalur lebar tanpa sempadan, kita sering melihat di tempat-tempat awam seperti perhentian bas, restoran makanan segera waima perpustakaan sekalipun, rakyat Malaysia lebih banyak mengisi masa mereka dengan melayari internet berbanding membaca buku. ok, apakah yang mereka cari ketika melayari internet? mencari bahan bacaan ilmiah baru? atau menghabiskan masa dengan medium sosial "mukabuku" sambil bermain games farmville, bagi ikn makan, menjawab kiuz rupa paras bakal suami/isteri kita dan sebagainya. mungkin masih boleh diterima akal lagi sesetengah rakyat yang mencari bahan bacaan baru di internet daripada yang hanya sibuk menghabiskan masa merenung "halaman rumah-mukabuku" sambil menunggu komen baru di kotak notifikasi. kajian telah dilakukan terhadap beberapa bangsa didunia perihal purata bilangan buah buku yang dibaca oleh mereka dalam setahun. saya agak terkejut pabila mengetahui bahawa bangsa Jepun menduduki carta teratas senarai bangsa yang rajin membaca. mereka mencatat purata tidak silap 20 ke atas buah buku (jika salah fakta ini, betulkan saya) dalam masa setahun. ini diikuti dengan bangsa Eropah purata 10 buah buku setahun. rakyat Malaysia mencatatkan purata hanya 2 buah buku setahun. dan bangsa Arab kira-kira 1.8/0.8 buah buku setahun. jenis bahan bacaan ditentukan termasuk majalah, jurnal, novel, surat khabar dan ensklopedia. bayangkanlah bangsa Jepun yang sedia maklum maju, masih mengamalkan budaya membaca. mereka percaya, dengan membaca, mereka dapat menangkap input-input dari bahan bacaan dengan lebih berkesan. saya agak sedih kerana rakyat Malaysia yang rata-rata muslim, tidak menyahut seruan membaca. sedangkan kepentingan membaca ini telah termaktub dalam Kalam suci Al-Quran; surah Al-'Alaq. sedangkan membaca merupakan sunnah Rasulullah S.A.W. tapi bangsa yang majoriti non-muslim pula yang mengamalkannya. mungkin soalan kenapa anda tidak rajin membaca diajukan kepada golongan remaja dan belia, jawapan yang dilontarkan mesti " kita kan sudah hidup dalam zaman IT, kenapa perlu guna method lapuk untuk dapat maklumat?" kepala otak awak!, sedangkan negara maju pun menerapkan budaya membaca sejak dari kecil. percayalah, bangsa membaca adalah bangsa berilmu. kita juga sering lihat di media cetak dan elektronik, iklan kempen membaca sering diwacanakan, namun, bagaimana sambutan rakyat kita?..




nota: agak-agaknya 2 buah buku yang rakyat Malaysia baca dalam setahun buku apa? majalah URTV kot tak pun kreko. tapi orang Jepun pun baca manga jugak kan?

tahu pinjam,tahu pulang

Si A = " Weyh, aku takda duitlah.bole pinjam dulu dengan kau?"

Si B = "Bape kau nak gune?"

Si A = "Satu rat je, nanti cukup bulan aku bayar balik"

Si B = "Ok, aku pegang kate2 kau"

cukup bulan......

Si B = "bole ak mintak duit aku skarang?"

Si A = "sorilah, aku tak dapat bayar, duit makan aku pun tak cukup"

3 bulan kemudian..

si A masih tak mampu menjelaskan hutangnya, dengan memberi alasan yang bermacam-macam.

pernahkah anda mengalami situasi dimana orang yang berhutang amat liat membayar kembali hutangnya?. apakah tindakan anda jika sudah kerap kali anda mengingatkan orang tersebut sehinggakan anda sudah bosan dan naik jemu?


semalam ketika saya keluar makan dengan member, kami berbincang pasal orang yang berhutang dan masing2 ada cerita tersendiri. saya taklah nak buka cerita tentang siapa yang masih berhutang dengan saya, atau berapa jumlah duit yang mereka pinjam. tapi saya ingin menyatakan perihal bahaya berhutang ini. bukan saya mengatakan bahawa kita tidak boleh berhutang. akan tetapi, jika masih boleh dielakkan, cuba elakkan dari berhutang dengan orang. cuba anda bayangkan jika ada orang yang ambil sikap sambil lewa tentang bayar hutang. sedangkan dia mampu untuk bayar balik, walau pun tak sedepuk duit, paling b**g*** pun, dia dapat bayar sedikit demi sedikit.kenapa orang yang sedemikian perlu bersikap acuh tak acuh? tak pernah terfikir ke situasi pemiutang mungkin sedang memerlukan duit untuk belanja?. tolonglah bukak minda kita sikit ye tuan2 dan puan2. fikir jangka panjang, jika kita tak sempat nak bayar hutang tu? mungkin kite pergi dulu, mungkin orang yang bagi pinjam tu pergi dulu... ramai orang akan memberi reaksi yang panas jika berhadapan situasi dengan si liat bayar hutang ni. rata-rata cukup marah dengan sikap si liat ni. member2 saya sendiri semalam memberi komen seperti;

shamer: " memang aku nak bagi je kalau orang liat nak bayar ni.geram giler"
(ni reaksi orang yang agak emosi.haha)

shafiq: " kalau kau dah banyak kali cakap tapi die still tak makan saman, memang tak boleh buat ape" ( ni reaksi orang pasrah pulak.huhu)

aufa: "kalau aku, aku memang bagi sekali, tak kesahla" (wah, bukan maen lagi ayat die)

zul: " kalau aku, aku mainkan die balik.tunggu je" (huhu.reaksi yang sungguh berdendam dan berperancangan rapi)

lihat, rata-rata memang akan mengeluarkan respon yang ultra-ganas. sebab lumrah sekarang, orang memerlukan wang untuk meneruskan kehidupan. bukanlah duit tu segalanya, tapi hampir segalanya memerlukan duit. lihat saja lah fenomena dalam masyarakat kita sekarang, pasal duit, orang boleh berbunuhan, berlaku rompakan, hilang kawan, putus saudara (rebut harta warisan).

nota: kalau nak berhutang jugak, tolong azam untuk cepat2 bayar.takut2 kita tak sempat membayar balik.

Sunday, April 18, 2010

a lesson

last thursday, i went to UKM, Bangi to hang out with my friends.actually i delivered my mom-handmade's rempeyek that were ordered by some of ukm's students. this is the first time my mom's rempeyek arrived there. after i finished my own bussiness, as usual, i must "lepak" with all my friends there. suddenly my friend, apis said " weyh jomla, malam ni futsal!!, alang-alang man ade kt sini, maen futsal jom.." firstly, i refused it, but after the others took part to force me to join, i gived up.. actually, i dont want to join because its have been a long time i didnt play futsal since my leg was crushed by unknown people while i played futsal 3 months ago and the pain is still not recovery yet. besides, that night, my friend; tulang want to go back his hometown; jb because of the emergency case. that night, i got a very useful lesson. the lesson is if you want to play futsal, you must strech up your body first.the result if you didnt do it, your muscle will pain and "shock". secondly, if you have didnt play sport for a long time, the better way is you shouldnt play like a star..haha..because you dont have enough stamina. that's all cases happen to me at that night, i felt very tired or "pancit", then suddenly, my leg got cramped. owh my God....what a shame!!!... i also very angry with my shoes; Vans because that shoes very heavy and its already loose..huh.... after this, i must go jog daily and do some exercise to maintain my body fit.



note: thanks to aso about the UKM's monkey swallowed pendrive's story. u made my stomach pain cause of laugh.damn u..hahaha

special thanks to taher and apis cause send me back to my college and arrived safely at 3 a.m..what a horror journey at Jalan Bangi Lama..taher!. u drove like arrgghhh!!..so fast...hahaha

Tuesday, April 13, 2010

why planning is important

peace be upon u...this new-freshie entry write after receiving force from one of the sister that was complained bout my previous entry - 'pembuangan bayi'... she said that she so fear of blood
(ngade²)...haha..ok, never mind sis...as your command....the purpose i write that entry cause i
have just gone a topsy-turvy day. that's because i didn't do a planning first. my mistakes.last
weekend, i went to my hometown, jb to settle down some unsettled things. i'm going back to my
hometown also in the last minute decision. this situation always happen in my life because of my
own-bad habbit.likes to make decision in the couple last minutes.consequently, i couldn't finish
all my task that i should settle up. the point is, no matter how small the thing is, we should make
a planning in the first place. if not, your routine will be in mess.

overeact

SOMETIMES.....

I

HATE

MYSELF

URGH!!!!!!!

i need to revamp myself to be more humanly sane......but it's absolutely so damn hard to shape it.....




Friday, April 9, 2010

pembuangan bayi: di manakah kesedaran kita sebagai manusia yang diberi akal lagi bertamadun?

apa khabar semua?..pada hemat saya masih belum terlambat untuk saya kongsikan disini perihal kes pembuangan bayi yang comel lagi tidak berdosa yang makin berleluasa ketika ini. dengan rasa merendah diri, peduli dan kasehan keatas kejadian yang menimpa golongan mangsa tidak berdosa ini, atas perbuatan jumud manusia yang hanya memikirkan nikmat sementara. mengapa terlalu pendek akal kamu?...tidak kasehan kah kepada mereka?..atas alasan mahu menutup "kemaluan", dan diburu rasa takut nama tercemar, mereka sanggup memilih tindakan pendek akal ni...(tau pun ko malu, mase nak enjoy tak tau pula nak tutup kemaluan)wahai manusia golongan ini, tolonglah, jangan jadi bodoh boleh tak? bukan tiada jalan yang betul nak salurkan kehendak naluri kau tu... saya pasti berbagai jawapan masakini yang memandang enteng kelebihan kahwin awal... tolonglah, fikirlah demi kemaslahatan bayi yang dibuang tu... tidak kasihan kah dengan diri si comel tu?


lumrah manusia, akibat nafsu merajai diri, hilang segala norma minda dan pertimbangan waras manusia (sumber google)


cuba anda lihat gambar-gambar bayi ini, sungguh menyayat hati...








minta dijauhkan kita termasuk dalam golongan yang mengakibatkan terjadinya kejadian seperti diatas...

nota: sumber gambar dari google