Monday, August 1, 2011

sabar itu indah

bismillah

semalam, sudah genap seminggu saya seperti mayat hidup. terlantar sakit. semakin kurus. saya telah disuspek denggi. memang sesuatu yang amat menyakitkan. sehingga ke sekarang am still fighting untuk sembuh sepenuhnya. tiap hari perlu ke hospital untuk repeat blood test.  alhamdulillah, Allah mengajar hambanya yang masih dangkal lagi ini tentang erti kesabaran. kita mudah betul nak marah orang kalau orang buat satu benda yang tak molek depan mata kita. tapi kita tak pernah terfikir bahwa sesuatu benda yang menguji kesabaran kita itu berlaku adalah untuk uji keimanan kita. saya teringat ustaz disekolah lama saya dahulu sering berkata "Allah berfirman; Apakah kamu mengira KAMI akan membiarkan kamu berkata kami beriman sedangkan kamu belum di uji?

memanglah tiap orang nak hidup dia ok, tanpa sebarang problem. bukan Allah tak sayang kita bilamana kita dah solat, dah berdoa, dah berzikir dan buat perkara yang baik tapi kita still diuji, compare dengan member kita yang solat mungkin tunggang-langgang or so on. dia lebih berjaye dan hidup lebih senang berbanding kita.  sabar dulu, jangan cepat mengeluh. berfikir panjang. dulu saya cepat blame on myself and mengeluh. akibatnya saya sering benci diri saya, sering marah-marah orang. setan-setan kan orang. kalau bajet diri dah malaikat sangat, kite setankan orang pun tak perasan kan?

saya suke bace satu kesah yang berkaitan dengan ujian hidup ni. macam ni, ade dua orang nelayan, sorang beriman manakala seorang kafir. yang beriman sering tak tinggal sebut nama Allah ketika hendak menjala manakala yang kafir akan sebut name berhale die ketika menebar jala. hasil tangkapan yang kafir lebih banyak lagi berbanding yang beriman.

malaikat pun bertanya pada Allah, "ya Allah, kenape semua ini berlaku?"

Allah menjawab; "yang menyekutukan Ku pasti dan pasti tempatnya di neraka dan apelah sangat rezki yang bakal hancur jika Ku berikan padanya? manakala hambaKu yang beriman itu Aku mahu mengganjarkannya dengan syurga dan Aku suka mengujinya untuk melihat tingkatan imannya."

muga kesah ni akan terus saya pegang untuk jadi rujukan bile mane rase down lagi. members untuk kita same-same senang memang ramai. tapi belum tentu ade members yang sanggup nak dengar masalah kita. jadi the great ways to mengadu segala masalah kita adalah bermunajat. Adulah pada Allah. Allah suke pada hambaNya yang banyak berdoa pada Nya. saya teringat satu kesah yang menimpa kawan saya. kawannya mengaku bahwa diri dia adalah seorang sahabat, bukan kawan. yang sanggup bersusah-payah dan mahu melihat kawan dia hidup senang. padahal itu semua ayat manis untuk kawan die masuk MLM. ok, experiences are the great school. bagi saya, blog saya adalah kawan bisu saya yang sanggup mendengar. blog ini jelah saya luahkan segale yang terbuku sebab saya tahu blog saya ni tiade pembace tegar. lainlah kalau saya ni film star or public figure.

No comments:

Post a Comment