Friday, February 4, 2011

aku cume terfikir je.

bismillah

ketika semua orang berpusu-pusu berusaha untuk survive dan merasa 'agak' senang dekat dunia ni, aku terpikir. mereka dan termasuk aku ni sekali ade mase ke nak top up bekalan akhirat?.. normally, orang akan feedback benda alah ni normal lah, 'alah biasela tu' ..hehe..gelak pulak..memang benda ni semua biasa kan?. sebab kite dah terbiase hidup macam ni lah kite rase macam dah biase, tak bersalah. i mean macam benda wajib kite kene buat. kalau tak buat we get the revenge. semua tu dah lali kan. alah tak payah nak baik sangat lah. ni kate mereka lah.. haha..ok2..sebab benda ni kewajipan lah tak kira ko macam mane sekali pun wajib! buat. kite amek konsep makan. kalau kau dah lapar kau nak tak nak mesti nak makan kan?..kalau tak makan kau tak boleh nak teruskan hidup. tak kisah banyak ke sikit ko makan, ko tetap kene makan kan sebab nak survive. faham tak?.macam tu lah jugak rohani kite.nak kene isi jugak bang...

seharian kita,macam-macam benda kite nak kan?...nak kaye, nak pompuan o vice versa, nak hidup mewah macam-macam lagi lah. bile kite tak dapat benda kite nak, kite cepat merungut, salah kan itu, dem ni. aku sendiri pun macam tu kot. mungkin aku kurang aplikasikan sifat syukur dalam momentum hidup aku. sebab tu akan rase tak cukup je. macam mane orang yang gaji cukup-cukup makan tapi boleh rase sedia cukup berbanding gaji macam 10 orang kerja makan gaji tapi still incomplete. bukan semua orang gaji besar macam tu. ni semua kena berbalik pada iktikad dan keyakinan kita pada yang Maha Pemurah. formulanya semua orang tahu, tapi kite semua selalu terlupa. 'kite jage hubungan kite dengan Dia, insya Allah Dia lengkapi hidup kite'. insya Allah hubungan dengan manusia, kerja, duit, masa semuanya lah mesti ok.

kite mungkin lupe, time kite preoccupied buat dosa, kite rase macam tak bersalah. yang penting sedap, puas. tapi kite semua termasuk aku lupe, time kite makin jauh dengan Pencipta kite, Dia masih bagi kita macam-,macam nikmat. oksigen tak kena caj. boleh lagi melihat itu ini, boleh makan itu ini. bergerak kesane kemari. bayangkan semua kene tarik balik?.barulah agaknye kite rase bernilai sangat semua tu. so sekarang siapa yang zalim?....aku bukan baik tapi aku terpikir. time kite semua kat sane macam mane agaknye penyesalan die. ni cume terpikir. takde kaitan dengan aku baik ke jahat. faham kan?

No comments:

Post a Comment